Kesämalvikit kylvin siemenistä melko myöhään. Koko kesän ne joutuivat pärjäämään hyvin vähällä kastelulla ja lähes olemattomalla lannoituksella.
Kukinta ei ole ollut mitenkään loistelias, mutta iloa tuottava kuitenkin. Kun sateet loppukesästä löysivät vihdoin viimein tiensä myös meidän pihallemme, niin piristyiväthän malvikit siitä silmin nähden.
Pidän kovasti malvikeista ja niiden silkkimäisistä, kevyistä kukista, jotka ovat kaiken lisäksi oivia maljakkokukkia.
Kosmoskukkien laita on ollut samoin kuin malvikeiden. Ovat joutuneet selviämään kylvämisen jälkeen lähes omillaan.
Näistä toivon saavani runsaasti siemeniä talteen, kunhan ne vain ehtivät valmistua ajoissa.
Aivan ihanat sävyt ja upea kukan keskusta.
Koskahan näitä oikein hennoisi leikata maljakkoon sisätilojen kaunistukseksi?
Kirpat rei'ittämässä terälehtiä. Niitä on tänä vuonna ollut runsaasti ja näyttävät viihtyvän etenkin kesäkukissa.
Tzinniat eli oppineidenkukat eivät oikein vakuuttaneet kukinnallaan tänä vuonna. Kasvu on ollut hidasta ja kirpat ovat olleet näidenkin kaunottarien riesana.
Yksittäisten kukkien kauneutta.
Mutta ryhmäsamettikukkiin olen jälleen kerran enemmän kuin tyytyväinen.
Samettikukissa kimalaiset vierailevat hyvin mielellään. Tuhohyönteisiltäkin nämä saavat olla rauhassa.
Tyynymäisiä kasvustoja tekee ohikulkiessa mieli koskettaa.
Kylvin näitä ryhmäsamettikukkia keväällä hajakylvönä isoihin styroxsisiin kalalaatikoihin omista viime vuoden syksyllä kerätyistä siemenistä. Siementen keruu siis todella kannattaa. Kylvön jälkeen taimet saivat alkuun viettää eloaan kasvihuoneessa. En tapani mukaan koulinut taimia lainkaan, vaan kasvun päästyä vauhtiin lannoitin taimia laatikoihin kastelulannoitteella. Ulos penkkiin istuttaessani otan vain aina istutuslapion avulla sopivaksi katsomani palan yhtenäisestä taimimatosta ja istutan isohkoksi ryhmäksi penkkiin. Näin tehden säästyn aikaa vievältä koulinnalta ja taimien juuretkaan eivät vahingoitu ja lähtevät paremmin kasvuun useamman taimen yhtenäisenä paakkuna istutettaessa.
Edessä suurikukkaisempaa lajiketta.
Nämä keltakukkaiset samettikukat kukkivat kasvihuoneen vierustalle viime syksynä tehdyssä lankkukehikkoisessa penkissä takapihalla.
Kesämalvat sateessa etupihan uusitussa penkissä. Mitä näistä nyt sanoisi? Ovat sulkeneet toistaiseksi kukkansa sirosti suppuun ja odottelevat koska voivat ne taas avata. Peltoetanoiden rouskuttamia lehtiäkin näkyy siellä täällä. Sateen myötä ne ovat hakeutuneet paikalle ja pari tihutyötä tehnyttä etanaa löytyi heti etsiessä.
Kesämalvan kukka näyttää ihan laskoshameen helmalta.
Kiinanasterit
Varret ovat laonneet ikävästi viime päivien runsaissa sateissa.
Niinpä keräsinkin niistä kimpun maljakkoon.
Sitten näihin vallattomasti siemenistä penkkiin levinneisiin orvokeihin.
No ihan totta puhuakseni, autoin hieman omalta osaltani kylväytymistä, ja sirottelin viime syksynä kypsyneistä siemenkodista siemeniä runsaasti kasvupaikalle. Orvokki kylväytyy tunnetusti kyllä ihan auttamatta kasvupaikkansa ympäristöön ja pieniä taimia putkahtelee esiin milloin mistäkin.
Toimistani tuloksena oli iloisen kirjava orvokkimatto jossa....
värikirjo on hyvin moninainen.
ELI, ORVOKKEJA SAA SIIS LISÄTTYÄ helposti siemenistä karistamalla siemenkodissa kypsyneet siemenet suoraan kasvupaikalle syksyllä. Kätevää ja helppoa, vai mitä?
Kesällä on sitten enemmän kuin hauskaa seurata minkä sävyisiä kukkia mahtaakaan olla tulossa.
Yhdessä orvokin siemenkodassa on melkoinen määrä siemeniä.
Läheltä otetussa kuvassa näyttää hieman sekavalta seurakunnalta, mutta hieman kauenpaa katsottuna näky on lähinnä iloinen ja vallaton.
Nämä ruukussa olevat orvokit on leikattu jo alas.
Tuoksuherne lähti alkuun hieman hitaasti liikkeelle mutta.....
nyt se on jo komea pehko.
Salkoruusut olivat jääneet lähes muiden kesäkukkien ja lakastuneiden liljanvarsien peittoon...
ja pientä raivausta tarvittiinkin kukkien esille saamiseksi.
Nuppuja näyttäisi olevan vielä paljon tulossa.
Kuten tiedätte salkoruusuhan on kaksivuotinen ja kukkii pääsääntöisesti vasta kylvöä seuraavana kesänä. Nämä aloittivat kukintansa hyvin myöhään.
Kasvimaalla kukkineet unikot. Nämä kylväytyvät joka vuosi kasvupaikalleen osin ihan itsestään. Olisi kiva kuulla teidän omia kokemuksianne kesäkukkakylvöistä ja siitä miten ne pärjäsivät menneessä helteisessä ja kuumassa kesässä?
Mukavaa, jos jaksoit kahlata jutun loppuun. Seuraavassa postauksessa tulossa juttua kesän nikkarointiprojekteista pihallamme. Siihen saakka....
Mukavaa viikonloppua kaikille.