Sain tämän kivan haasteen itselle merkityksellisestä tai kauniista puusta
Annelilta Pihakuiskaajan matkassa blogista. Kiitos siitä.
Mietin pitkään mikä puu pihassamme olisi haasteen mukainen. Olisiko se kenties tämä pitkärunkoinen luonnon pylväskataja vai....
tämä parhaillaan neulasiaan pudottava makedonian mänty, jonka vanhempani toivat minulle pienenä taimena Pohjanmaalta. Vai tämä ....
komeisiin mittoihin venynyt Brabant- kartiotuija.
Ehkä se kuitenkin on tämä kaunis lähellä naapurimme tontinrajaa kasvava palsamipihta Abies balsamea, joka voi parhaimmillaan kasvaa jopa yli 20- metriseksi puuksi. Sen oksien neulaset ovat ihanan pehmeät ja leviävät kauniin kampamaisesti sivulle. Oksan alapuoli on hopeanvalkoinen.
Puun ollessa vielä melko pieni sen latvaverso paleltui talvella. No, leikkasin kuivuneen latvan pois terveeseen osaan saakka. Sidoin sitten kapean, pitkän kepin tiiviisti runkoa vasten ja jonkin verran yli katkaistun kärjen. Valitsin sitten lähimpänä kärkeä olevan, taipuisan ja ylöspäin suuntautuvan oksan, jonka taivutin kiinni rungossa olevaan puukapulaan ja sidoin kiinni. Kapulan avulla runkoon sidottu uusi latvaverso lähti hiljalleen kasvuun ja teki ylhäällä vain pienen tuskin havaittavissa olevan mutkan. Nyt vuosien jälkeen korjattua latvaa ei enää erota normaalista, vaan runko näyttää suoralta ja tukikapulakin on jo aikoja sitten poistettu.
Haaste on tarkoitettu jaettavaksi kolmelle tai useammalle henkilölle. Haaste lähtee tällä kertaa:
Tiiulle Puutarhahetki- suurien unelmien puutarhablogiin