Translate

lauantai 7. syyskuuta 2019

Terveiset aurinkoiselta Kreetalta

Vietimme poikani perheen kera ihanan, lämpimän ja aurinkoisen lomaviikon Kreetalla. Lähes aina säiden osalta takuuvarma lomasaari ei siis tälläkään kertaa meitä pettänyt, vaan saimme nauttia Kreetan ainutlaatuisesta tunnelmasta ilman pienintäkään pelkoa sateesta. Matkaan lähdimme viime viikon torstaina ja toissapäivänä eli torstaina oli sitten paluu koti-Suomeen.

Hotelli oli sama, tuttu ja hyväksi todettu, kuin missä vietimme lomaviikon vuosi sitten syyskuussa vanhimman poikamme perheen kanssa.

Yhden todella helteisen ja kuuman lomapäivän vietimme Hanian kaupungissa.

Saaren kauniit kirkot ovat aina tutustumisen arvoisia käyntikohteita.

Vuokrasimme auton päiväksi ja lähdimme länsirannikolla sijaitsevalle upealle Elafonisin  laguuniuimarannalle, jonne oli hotelliltamme noin vajaan parin tunnin matka jylhää, mutkaista, osin hyvin korkealla kulkevaa ja vuoret ylittävää kapeaa tietä. Maisemat ovat jylhät ja silmää hivelevän kauniit, joten eipä ihme, että kahdesta sinne johtavasta reitistä ajamamme tie onkin kapeudestaan ja jyrkkyydestään huolimatta se suositumpi. Meille mieheni kanssa matka Elafonisiin oli jo kolmas, mutta niin matka sinne kuin itse paikka, on aina ihan yhtä elähdyttävä.

Paluumatkalla pysähdyimme syömään tähän viehättävään, Elosin tunnelmallisessa kylässä  sijaitsevaan ja puitteiltaan kauniiseen Kastanofolia tavernaan. Kysyttäessä meille kerrottiin paikan olleen toiminnassa jo yli viisikymmentä vuotta. Palvelu oli ystävällistä ja ruoka todella hyvää.

Alkuruokien, meze'itten, lisäksi pääruoaksi valikoitui listalta uunissa paistettua vuohta, joka oli suussa sulavan mureaa ja todella hyvän makuista. Täytyykin todeta, että terveellisyytensä lisäksi kreetalainen ruoka on lisäksi hyvin herkullista ja maittavaa. Nuorimman poikani perheen lomamatkalla samassa paikassa nauttima ja suosittelema sitruunapiirakkakin oli kahvin kanssa nautittuna aivan täydellistä, kevyttä ja raikasta. Ehdottomasti siis maistamisen arvoista.

Heti tavernan takana (kuvassa kaarimuurin yläosassa näkyvä) oli kaunis kirkko.

Kauniit, kivimuurin ympäröimät raput kohosivat ylös rinnettä puiden varjostamassa katveessa.

Ja tulihan se tavaksi tullut perinteinen kurkistuskuvakin otettua.

Tässä tavernan takana ollut kaunis kirkko lähempää kuvattuna.

Tavernan vieressä oli 1200-luvulta oleva pienen pieni, kappelia muistuttava kirkko.

Päivän päätteeksi ajoimme vielä hyvin jylhän rotkon pohjalla kulkevaa tietä toiseen, ennestään tuttuun Therison kylään hunajaostoksille.

Todellinen vuorikiipeilijä kuvassa.Vuohia näkee hyvin paljon matkan varrella. Kuvat nappasin auton lasin läpi.

Perillä kauniissa ja rauhallisessa pikkukylässä.

Takaisin hotellilla.

Nuoripari perhepotretissa.

Illan tunnelmaa hotellilla auringon juuri laskiessa.

1. Onpa siellä kaunista! Ihanat kuvat ja maisemat. Tuolla olisi kiva käydä joskus.

2. Kreeta on ehdottomasti tutustumisen arvoinen karun kaunis saari.

3. Kauniita kuvia reissusta:) tuonne tekisi mieli itsekkin lähteä.

4. Teillä oli hieno matka. Kreetalla olen itsekin käynyt ja pidin siitä kovasti. Elafonisin laguuniranta ja Elosin kylä eivät ole tuttuja, mutta hyvin houkuttelevia paikkoja.

1. Elafonisin lakuuniranta on kyllä hieno elämys, kuten myös matka vuorten yli sinne.

5. Jylhät olivat maisemat ja komeat kivimuurit! En ole koskaan ymmärtänyt, miten nuo vuohet pystyvät sorkillaan menemään kallioilla!

6. Minäkin ihmettelen miten vuohet voivat pysyä putoamatta pystyssä jyrkillä vuorenseinämillä.

7. Upeat maisemat!
    Kaunista katseltava...ihania kirkkoja,jylhiä maisemia:)taitavat vuorikiipeilijäT/vuohet;)
    Minä joka olen idiootti varma kotikissa.(lentopelkoinen)
    Tuntui luettaessa,,,voi tuolla minäkin voisin käyskennellä..
    Kiitos tästä Kreetan aurinkoisesta kierroksesta!
    Oikein ihanaa syksyä!!

1. Kiva jos pidit Liisa.
      Ihanaa syksyä myös sinulle. 😊😊

8. Kiva lukea matkakertomuksia, kun omista reissuistamme on pitkä aika.

9. Kaunis lomapostaus. Kävimme perheen kanssa Kreetalla yli kymmenen vuotta sitten. Oli lastemme ensimmäinen ulkomaanmatka.

10. Kiitos. Meille matka Kreetalle oli nyt viides. Aina saari vaan jaksaa kiinnostaa, eikä ainoastaan hyvien lomasäiden vuoksi.

11. Kreeta on mainio kohde kuten tästäkin postauksesta selviää. Paljon kaunista katsottavaa ja rauhallinen tunnelma sopivat perhematkailuun!

1. Kreikkalainen tunnelma on kyllä hyvin omanlaisensa.

12. Ihania lomatunnelmia, kiitos tästä matkakertomuksesta! Oli kiva käväistä Kreetalla kertomuksesi myötä. Mukavaa sunnuntaita sinulle!

1. Kiva, jos pidit kuvamatkasta Kreetalle.
      Mukavaa sunnuntai-iltaa myös sinulle.

13. Kreeta on ihastuttava paikka, kävimme siellä pari vuotta sitten. Teimme retken myös tuonne Elafonisiin.

14. Eikös vain. Elafonisi pitää itse nähdä ja kokea.

15. Onpa teillä ollut ihana reissu! 😍
    Jäin tässä unelmoimaan sitruunapiirakoista.

16. Matka oli kyllä hyvin onnistunut ja kivoja muistoja jää vielä talvi-iltojenkin iloksi.
    Sitruunapiirakka oli fantastisen hyvää.

1. Kiitos illan kommentistasi! Olen vielä tietokoneella, koska kuuntelen Suomen ja Italian välistä jalkapallo-ottelua. :)

17. Hieno matka ja kiinnostavat kuvat.
    Auton vuokraaminen onkin järkevää... jos vaan uskaltaa ajaa noita reittejä🙈

18. Reitti vaatii kyllä rohkeutta kapealla, hyvin mutkaisella ja jyrkällä vuoristotiellä. Vielä kun lisäksi tietää Kreetalaisten ajotavan.

19. Upeita kuvia! Minun Kreetan matkastani on luvattoman kauan, joskus nuoruudessani kävin siellä serkkuni kanssa. Pääsitkö käymään missään puutarhassa?

20. Kiitos.
    Kreetalla en ole koskaan käynyt puutarhoissa, enkä ole niihin lomilla törmännyt. Kauniita ja kukkaisia ruukkuistutuksia, köynnöksiä ja kukkivia puita ja pensaita näkee sensijaan pihoilla hyvin paljon.