Translate

torstai 16. toukokuuta 2024

Esikot


Pihaesikot kukkivat parhaillaan pihaantulotien muurikivipenkin reunassa. Tämän esikon olen ostanut todella kauan sitten eräältä perennoja myyneeltä tuttavaltani. Se on kasvattanut ja laajentanut kokoaan penkissä hyvin hitaasti. Kukintakin on vasta aivan viime vuosina lisääntynyt ilahduttavasti, kun poistin kokonaan sen ympärillä kasvaneet kääpiökurjenmiekat.



Auringonpaisteessa esikkoa on hankala kuvata, sillä värit vääristyvät auttamatta.


Kukan varret taipuvat aina hieman alaspäin. En tiedä onko se tälle lajikkeelle ominaista, vai mistä asia johtunee? 


 

Tämän esikon kukinnasta olen erityisen iloinen. En nimittäin ole saanut kahta aikaisemmin hankkimaani palloesikkoa viihtymään puutarhassamme vuotta pidempään. Nyt tämä kaksi vuotta sitten takapihan lankkupenkkiin istuttamani esikko näyttäisi olevan poikkeus. Ehkäpä sille nyt löytyi suotuisa ja sopiva kasvupaikka.

13 kommenttia:

  1. Esikot ovat kyllä kauniita. Itselläni on samantapainen kun tuo sinun ensimmäisessä kuvassa oleva esikko. En vaan oikein tiedä millaisessa maassa viihtyy,minulla se kukkii huonosti eikä leviä. Palloesikot ovat ihania,kasvatin ensimmäiset itse siemenestä ja nyt olen saanut ne leviämäänkin. Kukinnan jälkeen annan siementen kypsyä ja kun leikkaan varret huiskin siemeniä sinne tänne. Osa lähtee kasvamaan ja olen saanut pidettyä esikkokannan hengissä. Tummemman liilat ovat kyllä hävinneet mutta ei haittaa kunhan jokin kukkii. Hyvää kesää !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esikot ovat kyllä ihania. Minäkin sain blogikaverilta esikonsiemeniä lahjaksi. Itivät ihan hyvin ja kunhan vielä hieman kasvavat pääsen istuttamaan ne maahan.
      Oikein hyvää kesää myös sinulle.

      Poista
  2. Kauniita esikoita. Minulla on vain luonnon keltaisia/oransseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse meinasin jo luovuttaa palloesikoiden suhteen. Nyt onneksi näyttäisi sopiva kasvupaikka löytyneen.

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Nyt pihaesikko on alkanut elpyä ja kasvaa, kun poistin ympärillä kasvaneet kääpiökurjenmiekat kokonaan.

      Poista
  4. Olisko joku pihaesikon muunnos. Hianon punaane färi. Mullaki menestymine vaihteloo. Mulla esikot menestyyvät parahite penkkien reunoolla. Talavimärkyys ei silloo vaivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla pihaesikko kasvaa myös muurikivipenkin reunassa ja se on osoittautunut sille hyväksi kasvupaikaksi.

      Poista
  5. Onpa upea esikkopehko ja hieno värikin. Minulla kukkii palloesikko toista kertaa. Aiemmin en ole saanut niitä viihtymään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihaesikon väri on minustakin kaunis. Harmi kun lajike ei ole tiedossa. Palloesikon suhteen olin jo luovuttamassa kokonaan. Yleensä jos jokin kasvi ei ota menestyäkseen puutarhassa niin sitten annan olla.

      Poista
  6. Kauniin hopeiset lehdet tuolla pihaesikolla! Minullakaan ei palloesikko menesty. harmi, sillä se olisi hyvä mesikasvi perhosille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lehdet ovat kyllä kivan väriset ja kukat näyttävät kauniilta niitä vasten.
      Kuulostaakin monella olevan vaikeuksia saada palloesikkoa menestymään puutarhassa.

      Poista
  7. Kaunis tuo sinun pihaesikkosi . Minulla kasvaa yhtä pihaesikkoa penkin reunassa myöskin mutta ei ole niin runsaasti levivää kuin muut esikot .
    Keskuspenkin esikot kasvaa kaikki reunoilla ja hyvin viihtyvät .

    VastaaPoista