Translate

perjantai 13. tammikuuta 2023

Puutarhamme luottokasvit 4

RUUSUJUURET / RHODIOLAT



Puutarhamme luottokasveista esittelen seuraavaksi melko harvinaisen ruusujuuren eli Rhodiolan.
 Näihin puutarhamme luottokasveihin olen tarkoituksella valinnut monelle hieman ehkä entuudestaan oudompia ja vähemmän tuttuja perennoja.
  

Nämäkin kollaaseihin kootut kuvat ovat kaikki eri vuosilta. Alkaen vuodesta 2011 ja päättyen viime vuoteen 2022. Kuvassa punaruskeakukintainen idänruusujuuri  Rhodiola kirilowii, sekä vasemmalla alhalla Rhodiola rosea.
 

Nimensä kasvi on tietojen mukaan saanut ruusulle tuoksuvasta jurakostaan ja kasvia onkin aikoinaan  hyödynnetty hajusteisiin ja yrttilääkintään.


Kukinta ajoittuu meillä yleensä toukokuuhun. Kasvualustan pitäisi olla vettä läpäisevä ja kasvupaikan aurinkoinen. Muodoltaan ruusujuuret ovat puolipallomaisia ja melko säännöllisiä.


Idänruusujuuren lehdet ovat neulasmaiset ja väriltään sinertävän vihreät. 


12 kommenttia:

  1. Ruusujuuret kiinnostavat, minulla ei ole ainuttakaan. Tämä on kiva juttusarja. Luin kerralla kaikki aiemmatkin.

    VastaaPoista
  2. Minulla tuo punaruskeakukkainen maata rötköttää rumasti. Saattaa olla liian ahtaasti.
    Kellertäväkukkainen tekee upean pensaan. Keväällä on ihana seurata noiden palleroiden ilmestymistä 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lajikkeissa on varmaan eroja. Omani on jo niin vanha, etten valitettavasti tiedä sen lajikenimeä.

      Poista
  3. Minulla oli joskus yksi puska ruusujuurta, mutta ei ole enää. Mitähän sille mahtoi tapahtua, en muista yhtään. Kaunis perenna joka tapauksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi. Minulla nämä molemmat ruusujuuret ovat olleet puutarhassa tosi pitkään.

      Poista
  4. Kauniit. Minulla on lännenruusujuuri ja vihdoinkin se on alkanut tehdä siementaimia, se on ilo ja onni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lännenruusujuuri on kaunis. Kiva, että se on tehnyt siementaimia, joista saat uusia kasveja puutarhaanne. 👍👍

      Poista
  5. Onpa hauska kasvi. Kaunis, vaikka ei kukkisikaan, ja ilmeisesti kukkii uskollisesti.

    VastaaPoista
  6. Minulla on molemmat ja pidän niistä todella paljon .

    VastaaPoista